روزشمار عملیات های دفاع مقدس

نوار زمان هشت سال جنگ تحمیلی

عنوان رده اخبار : نامه سری ارتش عراق به نیروهایش درمورد اسیر نشدن به دست رزمندگان ایرانی
نسخه قابل چاپ

نامه سری ارتش عراق به نیروهایش درمورد اسیر نشدن به دست رزمندگان ایرانی

همه رده ها > نامه سری ارتش عراق به نیروهایش درمورد اسیر نشدن به دست رزمندگان ایرانی
نامه سری ارتش عراق به نیروهایش درمورد اسیر نشدن به دست رزمندگان ایرانی نامه سری ارتش عراق به نیروهایش درمورد اسیر نشدن به دست رزمندگان ایرانی
شماره سند: 5432

نوع سند: اسناد عراقی

تاریخ تهیه: 13آبان 1360

تعداد: 3 برگ

محل نگهداری: آرشیو مرکز اسناد دفاع مقدس

چکیده:

ستاد فرماندهی کل ارتش عراق در نامه ای با طبقه بندی به کلی سری به یگان های رزمی، با ذکر این مطلب که وجود اسیران در دست دشمن (ایران) امتیاز سیاسی برای او به حساب می آید، از فرماندهان، افسران توجیه سیاسی و مسئولان اطلاعاتی حزب بعث خواسته است با آموزش های فراوان ، افراد را از تسلیم شدن به نیروهای ایرانی بازدارند.

در این نامه با دردناک دانستن و به نوعی غیرشرافتمندانه خواندن تسلیم نیروهای عراقی به ایران، اطلاعاتی نادرست و تبلیغاتی از رفتار نیروهای ایرانی ذکر شده و در پایان به منظور ارعاب افراد برای بازداشتن از تسلیم، به این نکته اشاره شده است که پس از اسارت (در غیاب فرد) و هنگام آزادی و بازگشت به وطن، چگونگی اسارت وی در جمع شاهدان بررسی خواهد شد.

متن سند:

بخش هایی از این نامه به شرح زیر است:

یکی از مسائلی که جنگ به همراه دارد، مسئله اسارت است. ارتش هایی که با هم درحال جنگ هستند، هریک سعی می کنند با استفاده از طرح هایی تازه، رقم اسرای جنگی خود را بالا ببرند. این عمل به دو منظور صورت می گیرد: یکی از نقطه نظر اطلاعاتی که با کسب اطلاعات از اسرا بر روحیه آنان تأثیر می گذارند و دیگری از نقطه نظر سیاسی است که در مذاکراتی که در آینده انجام می شود، کشوری که اسرای بیشتری گرفته باشد، بهره سیاسی فراوانی عایدش خواهد شد.

به طورکلی، مسئله اسارت اگر از حد طبیعی خود خارج شود، مسئله ایست منفی که باید توسط فرماندهان و افسران توجیه سیاسی، اطلاعاتی و تشکیلات حزبی، آموزش های فراوانی به پرسنل داده شود. این آموزش ها باید درزمینه تشریح ابعاد جنگ و خطرهایی که ازجانب دشمن، حیات و آینده ملت ما را تهدید می کنند، باشند و نیز به پرسنل متذکر شوند که تا آنجا که امکان دارد، اسیر نشوند، چون این کار به نفع دشمن بوده و حیثیت ملت و ارتش ما را لکه دار می سازد. برای انجام این منظور بهتر است که بخشی از رفتار فاشیستی و غیرانسانی دشمن با اسرای ما را برای پرسنل متذکر شوند.

لازم است اطلاعاتی درباره مقابله با بازجویی دشمن از اسرا به پرسنل به شرح زیر داده شود:

پرسنل باید بدانند که اسیرشدن امری است دردناک و این امر به عنوان یک نقطه منفی در طول حیاتش خواهد ماند. باید تا آنجا که می تواند و حتی اگر زخمی هم باشد، مقاومت کند و اسیر نشود، زیرا ما با دشمنی روبه رو هستیم که از شکنجه و کشتن اسرا ابایی ندارد. این بدان معنی است که اسیر حق ندارد به سؤالاتی ازجمله واحد مربوطه، رسته، مأموریت واحد خود و محل استقرار واحدها و اطلاعات دیگر پاسخ دهد. درصورت پاسخ گویی و افراط در دادن اطلاعات به دشمن، بعداً مسئول خواهد بود.

اسیر باید بداند که هنگام اسارتش [در غیاب او] یک مجلس بازپرسی درمورد چگونگی اسارت، از شاهدان واقعه که در واحد او هستند، تشکیل می شود و نیز هنگامی که اسیر به وطن بازمی گردد، یک مجلس بازپرسی درمورد خود وی تشکیل می شود تا میزان تقصیرش در اسیرشدن مشخص شود. کلیه نظامیان باید آموزش های چگونگی عمل آنان هنگام اسیرشدن را فراگیرند، به خصوص درمورد واحدهای خط مقدم.

این سند جزء اسنادی است که بعد از عملیات ثامن الائمه(ع) از دشمن به دست آمده و واحد اطلاعات عملیات خوزستان آن را درمورخه (60/8/13) در بولتن نوبه ای 24 ساعته، درصفحات 4 الی 6 درج کرده است.

این نامه همچنین فاقد رده ارسال کننده و گیرنده می باشد، اما باتوجه به برخی شواهد و قراین، رده ارسال کننده فرماندهی کل ارتش عراق و رده گیرندگان، یگان های رزمی ارتش عراق می باشند.





منبع: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس
صفحه 1  
1 صفحه - 1 رکورد




© 1397 کلیه حقوق محفوظ است | طراحی وب سایت
x - »